Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.08.2010 13:41 - Маулана Джалал ал-Дин Руми
Автор: estrellla Категория: Лични дневници   
Прочетен: 4754 Коментари: 2 Гласове:
4

Последна промяна: 05.08.2010 13:44


Не знам дали има човек, който се е докоснал до поезията на Руми, и е останал безразличен. Чудно е как само няколко стиха те омагьосват безвъзвратно. Няколко невинни реда - и все пак носят такава сила, заредени са с толкова любов...

  Танцувай, когато се разтваряш с гръм и трясък.
Танцувай, когато своята превръзка си разкъсал.
Танцувай насред апогея на борбата.
Танцувай така, че кръвта ти да се превърне в танц.
Танцувай и когато си истински свободен.

Не навеждай главата си до земята –
вдигни я във екстаз.
Като праскова стани,
събудена от пролетта –
целият усмивка, целият екстаз.
Смея се с цялото си тяло, като роза,
а не само с устните си.

Захвърлил съм себе си през глава,
за да застана гол с Краля на Пролетта.
Този, който не е луд, за Теб е богохулник.
Този, който не е разбит от Теб – той няма душа.

Не бих нарекъл всемирния Разум “разумен”,
докато не го видя луд и обезчестен от страст.

Бъди жив, бъди жив в Любовта!
Мъртвите не могат да направят нищо.
Кой е жив във този свят на призраци?
Този, чиято любов не спира да се ражда.

* * *

Елате, елате всички, които и да сте
пътешественици, поклонници,
всички, които обичате раздялата - все едно.
Елате, даже когато сте престъпили
хиляди пъти своите клетви.
Нашият керван не означава отчаяние -
Елате и още веднъж елате

* * *
Историята на любовта трябва да чуеш
от самата любов.
Защото тя е няма и говореща
едновременно.

* * *
Умът е неспособен да изрази Любовта.
Само самата Любов може да разкрие истината на Любовта
и какво означава да бъдеш любещ.
Пътят на нашите пророци е пътят на Истината.
Ако искаш да живееш, тогава умри в Любов;
умри в Любов, ако искаш да останеш жив.

* * *
Както кръжащите къдрици се вият на вълни по главата ми,
така се движа и извивам в свещен танц!
Танцувай, о сърце, бъди въртящ се вихрен кръг,
гори във пламъка - не е ли Той свещта?

* * *
Аз казах: "Твърд си като един от тях!"
"Знам, - отвърна той, -
че съм твърд за твоето най-добро,
не от озлобеност и омраза."
Всеки, който идва с гордото "Аз съм това",
удрям го през лицето.
Защото това е съкровищницата на любовта,
о, глупако!,
това не е овчарник!
Избърши си очите и разгледай
портрета на сърцето."

* * *
Освободи се от Аза с един замах! Бъди като меч
без следа от меко желязо; бъди като стоманено огледало,
отстрани всичката ръжда с разкаяние.

* * *
Тази душа получава от душата знанието,
а не от книги, нито от говорене.
Ако знанието на тайните нараства от празнотата
на духа, тогава сърцето е осветено.

* * *
Умрях като минерал и станах растение;
умрях като растение и станах животно.
Умрях като животно и станах човек.
Защо тогава да се страхувам в смъртта да стана нищо?
При моята следваща смърт
ще създам крила и перушина като ангел;
после, понасяйки се по-високо -
нещо, което не можете да си представите -
ще стана ангел.

* * *
Този, който не знае и не знае, че не знае,
е глупак - избягвай го!
Този, който не знае и знае, че не знае,
е дете - поучи го!
Този, който знае и не знае, че знае,
спи - събуди го!
Но този, който знае и знае, че знае,
той е мъдрец - последвай го.

 * * * 

    В този свят на преплетени огледала,
Това, което гледа, вижда през хиляди криволичещи пътеки.
Погледни сега в тези очи, виж как те гледат –
кой е този Човек-Слънце изскачащ засмян?

* * * 

  Твоята светлина аз се уча на любов.
В Твоята красота в поезията изкусен ставам.
Ти танцуваш в гърдите ми, където никой Те не вижда,
но понякога аз Те зървам и тез проблясъци
превръщат се в това изкуство.

* * *
Изпих еликсира на Твоята страст,
О, Вода на живота,
изпих го и превърнах се в Теб.
Смъртта дойде и усети ароматa Ти около мен...
Самата Смърт опияни се и забрави да убива.

* * *
Разсякох вълните на ума, докато
не се препънах в Мистерията.
И знаех, докато там стоях
слисан пред Твоя тъмен огън,
че само още крачка
и завинаги ще бъда заличен –
Ти направи тази крачка в мен
и двата свята стопиха се в един.

* * *
 За да сме свободни трябва да осъзнаем настоящето, сегашният момент,
а не да вървим там, кадето ни влече мисълта – в миналото или в бъдещето.
Ако осъзнаем това въвличане и свързаност с мисълта ни, постепенно ще можем да се откъснем от мисълта и да бъдем свободни от ума, тук и сега.

* * *
   С пръсти устните си докосни

Целуни се от сърце.
Ако в Китай живееш
не поглеждай към Тибет или Монголия.
Ако Красивия да задържиш желаеш,
дръж себе си при себе си.
Щом Възлюбения искаш да целунеш,
с пръсти устните си докосни.
Красотата на всяка жена или мъж
е твоята красота.
Разрошената ти коса
често сянка хвърля върху този факт.
Художник идва да те нарисува,
но стои с отворена уста.
Тази красота от любовта ти е разкрита,
ала ще изчезнат всичките була,
ако само за момент твоята прикритост
пред щедростта ти се изправи и попита:
"Господине, кой си ти?"
В тоз момент
на Шамс лицето,
що живота ти променя,
удостоява те с
намигване.

* * *

Нощта на съюза

Това е нощта на съюза,
когато звездите се сипят
като ориз върху нас.
Небето се вълнува!
Луната-булка пристига!
Венера не може да спре да напява
нежните песни, които самата твори;
като славей на пролет
опиянен от уханната роза.
Виж как Полярната звезда
не спира да гледа влюбено в Лъв.
Виж как Рибите надигат млечен прашец
от океанското дъно.
Юпитер язди на коня си към Сатурн и извиква:
“Старче, скачай зад мен!
Младостта е дошла!
Нека разнесем добрата новина!”
Марс мие своята кървава сабя,
и да гради се захваща
щедро даряващ живот като слънце.
Делвата на Водолея е препълнена с жива вода
и върху Девата щедро разлива.
Плеядите толкоз добри
не треперят от страх пред Везните
и защо Овена да бяга
изплашен от своята майка?
Когато от Луната стрелата на блясъка
прониза в сърцето Стрелеца,
той прекара нощта като Скорпион
страстно взрял се във нея.
На такъв фестивал не мисли - пожертвай Телеца
за да не ходиш с разкривена походка
в калта - като Рака.
Небесата са астролаб,
а реалността е Любовта;
вслушай се в това, което скрито е
във тези думи.
Шамси Табриз, на сутринта щом засияеш
тъмната нощ в ярък ден се превръща
единствено от светлината на лицето ти.

 * * *

Жизнерадостност

Любовта отне всичките ми практики
и изпълни ме с поезия.
Опитах се тихичко да си повтарям:
Няма сила освен твоята,
но не можех,
трябваше да пляскам и да пея.
Аз бях уважаван, добродетелен, стабилен,
но кой би устоял
на този силен вятър
и да помни тез неща?
Планината съхранява ехото
дълбоко вътре в нея.
Така и аз гласа ти пазя.
Аз съм парче дърво хвърлено в твоя огън
и бързо в дим се претворило.
Щом видях те станах пуст.
Тази пустота,
по-красива от самото битие,
заличава битието.
Но все пак, когато битието дойде,
бори се и битие твори.
Небето синьо е.
Светът е сляп човек,
клечащ на пътя.
Но който зърне твоята пустота
вижда отвъд синьото и слепия човек.
Великата душа се крие,
като Исус или Мохамед,
движи се посред тълпата в град,
където от никой не е разпозната.
Да възхваляваш –
това е да възпяваш как някой
на пустотата се предава.
Да възхваляваш слънцето е
да възпяваш своите очи.
Възхвалата – Океанът,
това което казваме е кораб малък.
Така пътешествието ни продължава
в морето…
И кой знае накъде?
Да си носен от Океана
е най-големият късмет,
който може да се случи.
Това е събуждане изцяло.
Защо да тъгуваме, че сме били заспали?
Без значение е колко дълго
сме във несъзнателност живели.
Опиянени сме,
но нека вината си отиде.
Нека почувстваме движенията
на нежността около нас.
Усети движенията на нежността
около теб,
тази жизнерадостност.

* * *

Изгорял кебап

Неотдавна се възхищавах на вината,
сега скитам се в червения свят.
Неотдавна в огъня се взирах,
сега съм изгорял кебап.
Жаждата ме доведе до водата,
където отражението на луната
аз изпих.
Сега съм лъв, който гледа нависоко,
съвсем изгубен в любов
към това, което гледа.
Не задавайте въпроси за копнежа –
погледнете моето лице.
Душа опиянена, тяло от руини –
двете заедно седят безпомощни,
в кола разбита
и никой от тях
не знае как да я поправи.
А сърцето ми, бих казал,
прилича много на магаре
потънало в кална яма,
бори се и се окалва до уши.
Но чуйте ме:
Поне за миг не бъдете тъжни.
Чуйте как благословиите
сипят своите цветя
около вас.
Бог.

 * * *

Къща за голите

Късно е и вали,
приятели мои,
да вървим у дома.
Нека напуснем руините,
които като бухали
ние обитаваме.
Въпреки че тези руси хубавици
приканват,
нека вървим у дома.
Всички причини дошли от
разумния, унилия и тъжния
не ще помрачат
сърцата ни сега.
Нито пък цялата тази
илюзорна любовна игра,
тези въображаеми небеса,
могат да ни задържат.
Някои виждат зърното,
но не и реколтата.
Не питай прекалено много
„как” и „защо” –
остави зверовете да пасат.
Ела у дома
на истински празник
и музика.
Шамс е направил къща
за чистите и голите.

* * *
Притесняват те и те оскърбяват?
Не превивай пред тях рамене.
Само плодни дървета се брулят.
Безплодните - не.

* * *
Приятелю, душа на нашите души, без мен не тръгвай ти!
Небе, не се върти без мен. Без мене, месец, не свети!
Земя, ти не бъди без мен, без мене, време, не лети.
Със тебе мил ми е светът, не ме оставяй никой път,
дори към други светове сърцето да те позове.
Юзда, ти коня не гони. Без мене, песен, не звъни.
Не гледйте без мен, очи. Душа, без мене, замълчи.
Сега и вечната луна блести със твойта светлина.
Додето верността е в нас, пред тебе вечно ще съм аз -
подобно топка пред играч - от изгрев, та до късен здрач.
Без мене коня не гони. Не ме напускай, остани.

* * *
Да можех себе си да видя някой път!
Но как? Примесва своите бои светът.
Духът ми никога не е в покой,
но как спокойна е душата, Боже мой!
Морето ме погълна в мрак студен.
Но чудо! Чувствам, че морето е у мен!

* * *
Открий лика си: розови градини аз жадувам!
Проговори: медът на сладостна роса жадувам!
Чердата облаци ти, слънце, разпръсни,
че твоя лъчезарен блясък аз жадувам!
Повикай ме къмто далечните страни -
като сокол да литна аз жадувам.
Дари ме с капките на дъжд свещен -
безбрежните лазури аз жадувам.
Безценни камъни не ме възторгват мен -
скали, пронизани от светлина, жадувам!

* * *
 "Знание” означава непосредствен опит за огъня:
ти самият да почувстваш огъня,
а не да бърбориш за дима.
Целият този помпозен шум,
че притежаваш „духовна власт”
и че си вещ в духовността
е само начин да се каже на света:
„ Аз не разбирам нищо. Моля, извинете ме.”

* * *
Езикът е завеса, скриваща душата.
Когато задуха вятърът,
ние виждаме какво има
вътре в къщата.

* * *
Когато казваш на един жаден човек:
„ Ела тук! В тази чаша има вода!”
жадният човек отговаря:
„Това е само твое мнение.
Кое доказва твоето твърдение,
че това е течността „вода” ?

* * *
Малките герои побеждават своите врагове.
Големите герои побеждават себе си.

* * *
Аз съм сянка, влюбена в слънцето.
Когато ти изгрееш, аз изчезвам.

* * *
Един човек отишъл в розовата градина,
за да търси красиви цветове,
но открил красотата,
за която копнеел,
в лицето на градинаря.

* * *
Ако седемте океани се превърнеха в мастило,
то нямаше да е достатъчно за моята писалка.
Ако всички овощни градини бяха нарязани на моливи,
аз щях да ги изпиша всичките.

Словото не може да бъде изразено с думи.

* * *
Взаимното разбиране се поражда
от изричането на едно и също знание,
а не от говоренето на един и същ език.
По-добре да споделяш едно сърце,
отколкото един език.

* * *
Учителите преживяват декемврийски мраз през лятото.
Те откриват сенки в слънчевите лъчи.
Те усещат вкуса на виното в гроздето.
Те откриват всичко, което са търсили,
в празнотата(на съзнанието).

* * *
Този свят е едно дърво
и ние сме неговите плодове, които зреят.
Неузрелите плодове здраво се държат за клоните.
Когато узреят и станат сладки,
те отхлабват своята хватка.


* * *
Розата и славеят не могат да говорят,
но просто се вслушай в онова, което "тече" помежду им.
Вслушай се в онова, което свещта казва на молеца.
С думи не можеш да го предадеш!

* * *
Бъди рохка земя, за да могат да поникнат в теб
цветя в много цветове.
Бил си назъбена скала в продължение на години.
Просто опитай веднъж да бъдеш земя!
Бъди роб, а не цар!
Бъди топка, а не тояга за топка!
а този път смиреността е напредък!


* * *
 След всяко "О, Господи!", което изричаш,
стои едно хилядократно "Тук съм".
 

* * *





Тагове:   Маулана,


Гласувай:
4



1. kaprizna - Страхотен постинг!
06.08.2010 00:59
Поздравления!
цитирай
2. estrellla - Благодаря!
06.08.2010 09:10
kaprizna написа:
Поздравления!

Чета една книга за живота на Руми и тя ме накара да се поразровя за поезията му. Радвамс е, че и на теб е харесала...
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: estrellla
Категория: Забавление
Прочетен: 370956
Постинги: 122
Коментари: 161
Гласове: 714
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930